Na południowych krańcach diecezji rzeszowskiej, na wschodnim stoku góry Jeleń, malowniczego pasma Magury, w kościele parafialnym w Skalniku, położone jest niewielkie, ale bardzo urokliwe sanktuarium, w którym szczególną czcią wiernych otoczona jest Matka Boża z Dzieciątkiem w łaskami słynącym wizerunku, zwana „Królową Gór”, „Panią Gór”, „Pani, Skalnicką”… itp. Miejscowa, pobożna legenda w osobliwy sposób tłumaczy pochodzenie tego wizerunku Bogurodzicy. Według niej mieli go przywii do Nitry na Słowacji, święci Cyryl i Metody, zaś stamtąd do Skalnika przenieśli go chrześcijanie obrządku słowiańskiego uciekający przed zalewem niemieckim za czasów Świętopełka (8 78- 894). Jednakże to piękne i głębokie w swej wymowie podanie należy traktować z daleko posuniętą ostrożnością, gdyż malowidło nosi znacznie późniejsze cechy stylowe. Ma ono również swoje analogie w licznych XV-wiecznych wizerunkach Maryi, określanych przez jednych znawców tematu mianem „Hodegetrii Polskiej”, a przez innych „Madonną Doudlebską” lub „Madonną Piekarską”. Analogie te można spostrzec m.in. w obrazach Matki Bożej z: Jadownik, Jakubowic, Opola, Piekar Śląskich, Płok, Rychwałdu, Załęża. Wobec powyższego należy przyjąć, iż obraz Skalnickiej Madonny powstał w połowie XV w. Wykonał go techniką temperową na desce nieznanej bliżej artysta. Wizerunek, o wymiarach 170 x 140 cm, przedstawia Maryję z Dzieciątkiem. Jest on ikonowy typem Hodegetrii.